Vyhledat v textu

Drobečková navigace

Střední Haná > Kultura > Akce.cz

Akce.cz


Předchozí 1 3 8 15 22

Tina Buchholtz: obrazy

Místo
Zámecké náměstí 775, 78353 Velká Bystřice
Datum konání
Typ

Tina Buchholtz je německá umělkyně, jejímž uměleckým zájmem je současná společnost, její stresy a mechanismy jeho zvládnutí. Nejprve zabývala grafikou a kreslením. Konec devadesátých let pro ni znamenal odklon od původního tradičního vyobrazení krajin a přechod k neformálním barevným kombinacím. Obrazy z fúzujících vrstev barev vytvářejí struktury v barvě moře s hlubokou intenzitou výrazu. Tina Buchholtz vytváří abstraktní umělecká díla v akrylu na plátně pomocí techniky broušení, která odhaluje zajímavé barvy, tvary a textury. Práce se provádí pouze s použitím špachtle, proces se opakuje znovu a znovu až ke vzniku jemných čar a vyvolává dojem velké hloubky a trojrozměrnosti z hlediska pozorovatele. Jemné, reliéfní struktury vytvářejí vzory stínu při pohybu světla, takže se obraz mění podle osvětlení. Její obrazy jsou charakterizovány vlastní, autorskou technikou, která je jedinečná pro umělecký svět a nikdo jiný ji nepoužívá. Její práce lze nalézt ve sbírkách německého parlamentu i ve významných soukromých a korporátních sbírkách po celém světě.Vernisáž výstavy se uskuteční v sobotu 29. 7. 2017 v 17 hod.

Více

Miroslav SYCHRA / Jiří PELCL - BROOKLYN

Místo
Olomouc
Datum konání
Typ

BROOKLYN Měli jsme štěstí, Jiří Pelcl, Miroslav Sychra a Iva Knobloch, že jsme mohli část roku prožít v Brooklynu a evropskýma očima skenovat zdejší život. Výstava v Galerii Caesar je vizuální zprávou o této neobyčejné čtvrti, kam se z Manhattanu přestěhovala autentická pestrost New Yorku. Fotografie Miroslava Sychry a objekty Jiřího Pelcla ukazují uhranutost všedním, obyčejným Brooklynem odpadků a bouraček, stavenišť, zapadlých zákoutí, spotřebních předmětů, prostředí, kde dochází k interakci člověka s primitivností, neurvalostí a hrubostí ulice, a přece se v tomto nemalebném prostředí žije, sportuje, hraje, běhá, pokračuje kupředu v životaplné důvěře v život. Brooklynská ulice, tam Evropan asi zahlédne to podstatné z Ameriky. V Americe se zrodil Pop Art – tady má všední spotřební předmět auru neobyčejnosti, i kdybychom byli jakkoliv protikonzumní, přece naše oči svede blýskavý a zářivý obal a excentrický tvar. Jiří Pelcl sám komentoval svoje objekty z plechovek jako kritiku amerického konzumerismu. Ano, pro nás Evropany je spousta věcí nepřijatelných a nepřirozených – a přece jsme tím fascinováni. O tomto paradoxu píše výstižně Jean Baudrillard ve svém dlouhém eseji Amerika. Banální zboží a každodenní předmět mají až myticky mystický rozměr, což vysvětluje absencí věkovité kultury. V Evropě byly odedávna navrstveny hromady věcí na metr čtvereční, některé poztráceny a zničeny, některé muzealizovány pro svou estetiku či technický vtip, nebo jako historický svědek. Kdo ví, jestli se Evropu podařilo v hustotě předmětů na metr čtvereční Ameriku dohnat. Předmětný svět, výsledek lidské práce, tu stojí proti bujnému a drsnému světu přírody, ať jsou to neprostupné vegetativní nálety, agresivní množení švábů, nehorázně přejedení holubi a další městské ptactvo obřích rozměrů, vždyť na chodníku se povalují zbytky hamburgrů a pečených kuřat z podivné hmoty; Dunkin Donut a Mc Donald´s jako výspa civilizovaného světa proti zdivočelé přírodě. I v Brooklynu, jako v celé Americe vnímáme město jako zkrocenou, člověku nepřátelskou přírodu, jako pokoření jejího svrchovaného bytí. Použité předměty, plechovky, večeře, boty, oblečení, nádobí, cokoliv, povyhazované na ulici, vyznačují stopu člověka v cihlové a asfaltové poušti, v krajině města i za ním. Fotografie Miroslava Sychry tuto atmosféru výstižně zachycují. V Salingerově povídce ukazuje otec desetiletému synovi předměty kolem sebe, dává je na stůl jako na sokl v galerii, aby si je chlapec mohl soustředěně prohlížet. Běžnou, všední věc na stole vytrženou z obvyklého provozu vnímá jako pozoruhodný úkaz s posvátným posláním. Předmět jako fetiš. Dva bratry z Michiganu, teenagery Aya a Tea, výborné rap-hiphopové performery, zaujaly v nákupním centru luxusní hodinky zn. Rolex (cena od 80 tisíc do tři čtvrti milionu korun) a zatoužili po nich. Složili píseň a nahráli video, které se stalo globálním hitem. Text neříká téměř nic jiného než: All I ever wanted was a rolly, rolly, rolly. Naléhavý hlas z té písničky snad dělá jemný protest song, youtube performance s černošskými dětmi a vrstevníky jako by v tomto kontextu říkala, že i černošský výrostek má právo toužit po nepředstavitelně drahých hodinkách patřících na zápěstí boháčů, byznysmenů, úspěšných a majetných. Nakonec si hoši díky hitu mohli rolexky dopřát, I feel well, říká Ayo v interview, cítí se s nimi dobře. Spotřební předmět se stal fetišem a takový je komentář Jiřího Pelcla k jeho objektům. Neodhaluje ale toto nábožné uctívání předmětu něco víc? Dívám- li se na video Aya a Tea, mám neodbytný pocit, že jdou ve své touze po rolexkách a radosti z jejich užívání, někam hlouběji, k podstatě unikavé existence nás samotných. Nevlastníme naši existenci, protože jsme ji bez zásluhy dostali – a tak snad vlastníme-li předmět, který nám je bytostně blízký, jako bychom se dotkli, sice iluzorně, své identity…. Že toužení po věcech je nicotné mámení a šalba profánního, zcestná touha po umělém ráji a falešné náboženství, to si uvědomovaly četné puritánské sekty s asketickými pravidly soužití. Jednu z nich, Shakers, Jiří Pelcl v USA studoval; jeho objekty mají tvar kříže. Brooklyn protíná dlouhá tepna Church avenue, kde každých padesát metrů narazíte na kostel, mormonský, katolický, moravských bratří, pravoslavný a bezpočet dalších křesťanských denominací, v okolí jsou rozesety modlitebny v parteru ulice, v bývalých garážích, obchodech, skladech, každou neděli dopoledne potkáte celé rodiny v těch nejsvátečnějších šatech, z modliteben se ozývá elektrická kytara a extatický křik, doprovázený halasným mručením. Nelze nespojit náboženskou citlivost Brooklyňanů s dávným vykořeněním a nevyhojenou jizvou otroctví. Předmětný svět, jako třeba kostelní uniforma v katolickém svatostánku, může být znakem sebeuvědomělé společenské důstojnosti. Předmět, člověk a prostředí do sebe ve Spojených státech zapadají jinak než v Evropě, a tato souvztažnost se vyjeví teprve po delší době, pokud člověk žije déle a ve čtvrti, která je autentická a záhadná jako BRKLN. Mohli jsme být na chvilku součástí té pestré brooklynské mozaiky a upřímně řečeno se nám stýská tady odtud, z našeho českého, pohodlně útulného obývacího pokoje, který má pro jistotu zavřená dveře i okna. PhDr. Iva Knobloch, kurátorka sbírky grafiky Uměleckoprůmyslového musea v Praze.

Více

Po strništi bos

Místo
Pražská 255, Řepčín, 77900 Olomouc
Datum konání
Typ

Více

Emoji ve filmu

Místo
Pražská 255, Řepčín, 77900 Olomouc
Datum konání
Typ

Více

Já, padouch 3

Místo
Pražská 255, Řepčín, 77900 Olomouc
Datum konání
Typ

Více

Po strništi bos

Místo
Pražská 255, Řepčín, 77900 Olomouc
Datum konání
Typ

Více

Emoji ve filmu

Místo
Pražská 255, Řepčín, 77900 Olomouc
Datum konání
Typ

Více

Annabelle 2: Zrození zla

Místo
Pražská 255, Řepčín, 77900 Olomouc
Datum konání
Typ

Více

Po strništi bos

Místo
Pražská 255, Řepčín, 77900 Olomouc
Datum konání
Typ

Více

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta

Místo
Pražská 255, Řepčín, 77900 Olomouc
Datum konání
Typ

Více
Předchozí 1 3 8 15 22